Welkom bij Lunteren.nl

In de pers...

April 2020 - Middelpunt van Nederland

Lustrum nummer Wegwies in Lunteren

Inmiddels ligt editie 2020 van ‘Wegwies’ weer op alle plekken in Lunteren e.o. waar veel toeristen komen. Je raakt er en beetje aan gewend waardoor je zou gaan vergeten dat dit heel bijzonder is. Want dit is alweer de 5e editie van dit bijzondere tijdschrift. Een werkelijk prachtig naslagwerk in combinatie met een informatieve website waardoor je op een simpele manier te weten kunt komen wat er in Lunteren e.o. te zien en te doen is. Heel prettig voor de mensen die hier wonen en vooral voor de mensen die ons dorp bezoeken.
In deze lustrum jaargang valt nog eens extra op hoeveel Lunteren te bieden heeft. Informatieve verhalen, geïllustreerd met prachtige foto’s onderbouwen dat.
Het is dit jaar met de corona crisis een enorm moeilijk jaar voor de horeca en recreatieondernemers en veel evenementen zijn geannuleerd of uitgesteld. Laten we allemaal proberen het naseizoen als de lockdown hopelijk versoepeld is, tot een succes te maken!

+

De Goudsberg, Middelpunt van Nederland

Op een terrasje ontstond zeven jaar geleden de gedachte in Lunteren een toeristisch tijdschrift op te zetten. Best ambitieus natuurlijk, maar door het ontbreken van een overzicht van toeristische informatie over ons dorp kónden we bijna niet anders. Toeristen en zelfs dorpsbewoners hadden geen overzicht van wat hier aan de Westzoom van de Veluwe allemaal te zien en te beleven was. Dat bleek, na het polsen van enkele Lunteranen en een eerste globale inventarisatie, zelfs onwaarschijnlijk veel. Het plan begon te rijpen.

Na maanden van voorbereiding verscheen in het voorjaar van 2016 het eerste nummer van Wegwies in Lunteren, dat al snel onder de ‘geuzennaam’ Wegwies een eigen leven ging leiden. Tientallen adverteerders omarmden het idee om gezamenlijk hun dorp te promoten –100% Lunteren - werd de slogan. De oplage van 10.000 exemplaren, daar waren we al snel doorheen. Het blad sloeg aan. Bij de toerist, jawel, maar bijna nog meer bij de inwoners van Lunteren die vertelden hoe trots ze op hun dorp waren. En zo kende Wegwies kort na de bliksemstart niet één maar twee doelgroepen, vakantiegangers en dorpsbewoners, en beide groepen komen in het blad royaal aan hun trekken. Dat had echter wel een consequentie: de oplage van het tweede nummer een jaar later werd verhoogd tot 14.000. En dat is zo gebleven.